Thursday, June 7, 2012

Penantian Satu Penyiksaan..


Kenapa biarkan kami menunggu terlalu lama untuk mendapatkan keputusan bagi tuntutan hak Bumiputera ke atas Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR) di kawasan Rangau/Buangkurapu Kampung Patiambun yang dibuat sejak tahun 1999?”

Itulah rintihan seorang lelaki, Tapah Bangkol, 72, bersama ahli keluarga dan rakan-rakannya yang terpaksa menanti sejak lebih 13 tahun untuk mendapat keputusan daripada pihak terbabit mengenai tuntutan hak Bumiputera ke atas tanah berkenaan.

Tapah bersama 13 penuntut lain mendakwa mereka adalah penduduk asal Kampung Rangau dan mengemukakan tuntutan ke atas tanah tersebut sejak bulan Oktober 1999 melibatkan keluasan 124.189 hektar, namun sehingga kini tiada jawapan.

Beliau menjelaskan, pada mulanya tuntutan ke atas tanah berkenaan dibuat oleh 19 orang penduduk asal kampung itu, namun ada antara me-reka tidak sempat membuat tuntutan kerana sudah meninggal dunia.

Jelas Tapah lagi, kebanyakan mereka adalah generasi ketiga yang berasal dari Kampung Ranggau sebelum kawasan itu dibangunkan untuk pembinaan Lapangan Terbang Baharu Limbang.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...