Thursday, September 27, 2012

Kadar Cukai Tayar Turun!!

Usaha kerajaan dalam menguatkuasakan penggunaan tayar pneumatik yang mematuhi spesifikasi keselamatan dan menghentikan penggunaan tayar toreh untuk kenderaan di negara ini mungkin berhasil jika kadar cukai yang dikenakan kepada para pengedar tayar dikurangkan. 

Buat masa sekarang, akibat kadar cukai tinggi, harga pasaran tayar pneumatik yang telah lulus pengujian atau pensijilan adalah amat tinggi sehingga membebankan pengguna dan mengundang pemilihan tayar toreh. 

Demikian jelas beberapa persatuan pengedar kenderaan dan tayar berhubung harga pasaran tayar pneumatik yang tinggi, sekali gus menyuarakan harapan agar kerajaan mempertimbangkan untuk menurunkan kadar cukai pembekalan tersebut demi kebaikan pengguna. 

“Cukai yang dikenakan kepada tayar sama ada import atau buatan tempatan amat tinggi dan sebab itu harga pasaran tayar adalah tinggi. 

“Keadaan ini amat membebankan pengguna dan pihak kami berharap agar kerajaan dapat menurunkan kadar cukai yang dikenakan ini,” kata Naib Presiden Persatuan Pembekal Skuter dan Motosikal Malaysia Temenggung Lu Kim Yong.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...