Wednesday, September 5, 2012

Perbuatan memijak gambar PM penghinaan kepada kerajaan, negara: Wan Zain

Perbuatan memijak gambar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada malam ambang kemerdekaan 30 Ogos lalu dianggap satu penghinaan kepada kerajaan dan negara.

Aktivis Sosial Wan Zain Syed Mohdzar berkata meskipun berbeza fahaman politik, penyokong ektremis Angkatan Muda Keadilan (AMK) seharusnya menghormati pemimpin nombor satu negara itu.

Perbuatan memijak, menconteng atau mengoyak gambar Perdana Menteri sememangnya tidak masuk akal dan pelakunya seolah-olah tersasar dari landasan agama dan budaya negara ini.

Beliau memberitahu, perbuatan biadap yang dilakukan oleh penyokong muda parti pembangkang itu wajar dikenakan tindakan berat termasuk dikenakan denda melaksanakan kerja-kerja kemasyarakatan.

Ia sebagai usaha untuk memberi kesedaran kepada mereka supaya menghormati golongan pemimpin negara sekali gus mengembalikan ingatan mereka terhadap Rukun Negara,” katanya.

Wan Zain menambah, pihak terbabit harus menggunakan saluran yang betul sekiranya tidak berpuas hati dengan kerajaan dan bukannya melakukan tindakan biadap yang boleh menjejaskan imej negara.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...