Thursday, September 6, 2012

SWP Mahu Sertai BN??

Sebuah parti berdaftar yang berminat menyertai Barisan Nasional (BN) perlu mendapat persetujuan daripada semua parti komponen BN Sarawak terlebih dulu.

Ahli Parlimen Lubok Antu William Nyalau Badak berkata, kenyataan Presiden Parti Pekerja Sarawak (SWP) Larry Sng setelah SWP menang pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) nanti akan masuk BN adalah meleset sama sekali.

Ini kerana parti itu perlu mendapat ‘lampu hijau’ daripada Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Progresif Demokratik Sarawak (SPDP) terlebih dulu, jelasnya.

Menurut Nyalau, sekiranya sesebuah parti itu mahu menjadi ‘rakan kelima’ maka mereka perlu mendapat persetujuan daripada keempat-empat parti komponen terbabit.

“Andai kata sebuah parti komponen daripada empat komponen parti BN membantah kemasukannya, parti itu pun tidak akan diterima… itulah prinsip BN Negeri dan bagi PRS sudah pasti membantah kemasukan SWP ke dalam BN kerana ia melawan PRS,” katanya.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...