Tuesday, October 30, 2012

Isu Sampah: Jangan Salahkan MBM Dan Kontraktor

Orang ramai jangan menuding jari kepada pihak Majlis Bandaraya Miri (MBM) dan kontraktor semata-mata dengan menyalahkan mereka berhubung isu berkaitan sampah di bandar raya ini. 

Sebaliknya penduduk Miri turut bertanggungjawab terhadap masalah yang berkaitan terutama mereka yang suka membuang sampah merata-rata dan tidak menggunakan sepenuhnya kemudahan tong sampah yang disediakan. 

Menteri Muda Perhubungan Datuk Lee Kim Shin yang menegur sikap segelintir penduduk yang suka membuang sampah di luar tong sampah, berkata jika penduduk sendiri tidak mengamalkan sikap bertanggungjawab dalam menjaga kebersihan, maka masalah itu tidak akan selesai walaupun kontraktor mengutip sampah setiap hari.

“Ada penduduk yang suka membuang sampah-sarap merata-rata dan ada juga yang seperti bermain basketball (bola keranjang), baling sembarangan ke arah tong sampah tanpa mempedulikan ia masuk ke dalam tong sampah atau sebaliknya. 

“Sikap sebegini bukan sahaja mengotorkan kawasan sekitar sebaliknya menjadikan sampah-sarap bertaburan di merata-rata dan ini pastinya menyukarkan kontraktor yang mengutip sampah,” katanya. 

“Jadi jangan menyalahkan pihak Majlis mahupun kontraktor kalau anda sendiri membuang sampah merata-rata. 

“Justeru saya minta semua pihak bekerjasama, buang sampah dengan baik dan teratur apatah lagi kini tong-tong sampah akan ditambah jumlahnya,” tambah Lee.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...