Wednesday, April 25, 2012

Hentikan Operasi Teksi Haram

Ahli Persatuan Gabungan Teksi Bahagian Kuching kecewa kerana pendapatan mereka terjejas akibat saingan teksi-teksi haram yang beroperasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) sejak 15 tahun lalu.

Jurucakap persatuan terbabit, Abang Ideris Abang Jemali memberitahu bahawa operasi ‘kereta sewa pandu sendiri’ (teksi haram) dan pelancongan di LTAK sejak 1997 lalu ternyata memberi tamparan hebat kepada me-reka yang menanggung ke-rugian besar.

“Kami (pengendali teksi) berkupon yang diiktiraf oleh Malaysia Airport Berhad (MAB) di LTAK terpaksa menanggung kerugian besar akibat operasi teksi-teksi haram terbabit,” katanya pada sidang media di sini semalam.

Abang Ideris yang juga bekas pengerusi Persatuan Teksi Bumiputera Bahagian Ku-ching (PTBBK) berkata, pi-hak Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) difahamkan telah mengeluarkan sebanyak empat lesen teksi mewah kepada syarikat ter-babit beroperasi di LTAK.

Namun katanya, syarikat terbabit telah menyalahgunakan permit yang diperolehi daripada Kementerian Pelancongan Malaysia sebagai Kenderaan Sewa Pandu (KSP).


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...