Thursday, November 1, 2012

Calon Satu Kerusi Dipersoal

Naib Pengerusi Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) Cawangan Sibu Daniel Ngieng Kiong Ann semalam mempersoalkan pendirian Wong Ho Leng dan Chong Chieng Jen berhubung polisi Satu Calon Satu Kerusi oleh Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) Kebangsaan Karpal Singh. 

Ngieng berkata ini memandangkan Wong dan Chong masing-masing memegang dua jawatan sebagai Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN). Wong adalah Ahli Parlimen Sibu dan ADUN Bukit Assek manakala Chong merupakan Ahli Parlimen Bandar Kuching dan ADUN Kota Sentosa. 

Karpal Singh secara terbuka pada Jumaat lepas memberitahu bahawa ahli DAP yang merupakan Ahli Parlimen dan ADUN perlu membuat pengumuman secara terbuka kerusi mana yang mereka akan bertanding pada Pilihan Raya Umum akan datang. 

Turut dilaporkan pemimpin tertinggi DAP seperti Lim Guan Eng, Ngeh Khoo Ham, Nga Kor Ming, Teresa Kok, Anthony Loke Siew Fook dan dua pemimpin tertinggi DAP Sarawak Wong Ho Leng dan Chong Chieng Jen memegang dua jawatan sebagai Ahli Parlimen dan ADUN.

“Maka, persoalannya sama ada Wong dan Chong akan bersetuju dengan Ngeh Khoo Ham akan cadangan Karpal Singh berhubung polisi Satu Calon Satu Kerusi. Jangan cuba memperjelaskan dengan menjawab ia sebagai isu dalaman parti di mana pihak lain tidak mempunyai hak untuk mempersoalkannya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...