Thursday, November 1, 2012

Elak Politik Perkauman Dalam PRU13

Jika Malaysia berhasrat untuk mencapai sasaran menjadi negara maju menjelang 2020, maka landskap politik negara ini perlu menjauhi daripada politik perkauman dan regionalistik pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang. 

Aktivitis Sosial Wan Zain Syed Mohdzar berkata para pemimpin politik sama ada parti pemerintah atau pembangkang wajar berfikir secara terbuka dan serius membentuk corak politik yang harus diwariskan kepada generasi akan datang.

Beliau berkata Malaysia mempunyai puluhan kumpulan etnik serta penganut agama yang berbeza, sudah tentu memaksa barisan pemimpin parti-parti politik untuk bertindak tegas dan menganggap diri mereka mewakili pelbagai kaum dari kawasan masing masing.

“Misalnya satu kawasan itu sudah tentu mempunyai pengundi yang terdiri daripada berbilang kaum seperti Melayu, Cina, India, Iban, Melanau dan sebagainya.

“Justeru, mereka yang menjadi wakil rakyat atau bakal calon-calon yang bertanding pada PRU13 nanti perlu memikirkan secara holistik dan pembangunan yang diagihkan mengikut keperluan penduduk kawasan terbabit,” katanya di sini semalam. 

Wan Zain menarik perhatian jika tidak dilakukan secara adil sudah tentu wujud rasa tidak puas hati di kalangan pengundi pelbagai kaum disebabkan wakil-wakil (rakyat) mereka hanya membela satu kaum sahaja sambil kaum-kaum lain disisihkan demi kepentingan kaum dan agama mereka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...