Tuesday, November 20, 2012

Pembangkang Sokong Belanjawan 2013

Pakatan Rakyat (PR) Sarawak menyifatkan cadangan Belanjawan 2013 negeri yang dibentangkan Ketua Menteri merangkap Menteri Kewangan Pehin Sri Abdul Taib Mahmud pada hari pertama Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam satu belanjawan sihat demi kemajuan negeri ini. 

Perkara itu dinyatakan Setiausaha Agung Parti Tindakan Demokratik (DAP) Sarawak Chong Chieng Jen yang turut memberitahu bahawa cadangan belanjawan negeri ini lebih baik berbanding Belanjawan 2013 negara. 

“Secara keseluruhan cadangan Belanjawan 2013 Negeri ini, sebanyak 70 peratus untuk pembangunan dan 30 peratus untuk perbelanjaan operasi merupakan satu belanjawan sihat untuk negeri ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai pembentangan cadangan Belanjawan 2013 Negeri selepas Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam. 

“Jika dibandingkan dengan Belanjawan 2013 Persekutuan, cadangan Belanjawan Negeri ini lebih baik yang mana persekutuan hanya memperuntukkan 30 peratus untuk pembangunan dan 70 peratus untuk pentadbiran,” tambahnya. 

Bagaimanapun, beliau yang juga ADUN Kota Sentosa mendakwa terdapat satu ‘black hole’ (lubang hitam) dalam belanjawan negeri. 

Tegasnya terdapat ketidakseimbangan dalam peruntukan yang diberikan kepada agensi yang diluluskan oleh kerajaan berbanding peruntukan yang diberikan kepada pihak berkuasa tempatan dan badan berkanun.

“Selama ini perbelanjaan pembangunan sebanyak 40 peratus telah diperuntukkan kepada agensi yang diluluskan oleh kerajaan. 

“Kami telah bertanya mengenai agensi tersebut tetapi kerajaan negeri merahsiakan perkara ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...