Wednesday, November 14, 2012

Naik Taraf Jalan Raya Mudah Dilanda Banjir

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Engkilili, Dr Johnnical Rayong Ngipa mencadangkan agar jalan raya berderkatan dengan rumah panjang Christopher, Pais, Skrang dinaik taraf secepat mungkin bagi mengelak berlakunya banjir berulang pada masa akan datang. 

Beliau berkata, usaha menaik taraf jalan raya kawasan itu membabitkan kerja me-ninggikan aras jalan raya bagi mengelak air dari anak sungai berdekatan melimpah ke kawasan itu.

“Hanya dengan menaik taraf jalan merupakan penyelesaian terbaik demi keselamatan dan keselesaan para pengguna kenderaan menggunakan Jalan Pan Borneo,” katanya ketika diminta meng-ulas kejadian banjir berlaku di kawasan itu kelmarin. 

Dalam kejadian itu, berpuluh-puluh buah kenderaan terkandas berdekatan dengan Rumah Panjang Christopher, Pais, Skrang apabila air setinggi tiga setengah kaki melempahi jalan raya di situ bermula jam 10 pagi.

Utusan Borneo yang bergegas ke situ mendapati air melimpah dari anak sungai berdekatan kawasan Pais berpunca dari Sungai Hulu Skrang yang telah dilanda hujan lebat malam Ahad lalu. 

Akibatnya, jalan raya sepan-jang 500 meter di kawasan Pais ditenggelami air sekali gus menyebabkan terputus hubungan dari wilayah selatan dan tengah Sarawak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...